Undergods

  • Estland Alljumalad (festivaltitel)
Trailer 1

Samenvattingen(1)

In een dystopische wereld van de ergste post-Sovjet-soort, zijn twee mannen dode lichamen aan het bergen. Uit hun gesprekken maken we op dat deze lichamen gebruikt zullen woorden voor voedselproductie. Tijdens hun dienst vertellen ze elkaar verhalen die net zo grimmig en absurd zijn als de films van de Zweedse regisseur Roy Andersson. Een sterk staaltje filmmaken dat je nog lang bij zal blijven. Undergods is een soort omnibusfilm, maar ook meer dan de som der delen. De rode draad in de film wordt gevormd door de gezamenlijke thema’s in alle verhalen: een vreemdeling die arriveert en de levens van anderen uit balans brengt, de onzekerheid die mensen voelen over hun eigen kwetsbare bestaan. Deze existentiële ondertoon wordt nog eens versterkt door de adembenemende look van de film, die doet denken aan het werk van de Zweedse regisseur Roy Andersson. De film is blijkbaar opgenomen in Estland en Servië en naast de torenhoge vervallen fabrieken en pakhuizen lijken de levens van de bewoners extra nietig. Een sterk staaltje filmmaken dat je nog lang bij zal blijven. (Imagine Film Festival)

(meer)

Video's (2)

Trailer 1

Recensie (1)

JFL 

alle recensies van de gebruiker

Engels Undergods is a deliberately stultifying nightmare of human misery framed by two guys in a post-apocalyptic future telling each other about their dreams, which gradually build up and then fall apart. As a concept, the film is remarkable in a number of ways, e.g. in its ability to evoke the grotesqueness of dreams, in which things that defy logic take place in seemingly everyday settings and bring the rottenness of our subconscious to the surface. Chino Moya presents to viewers a narrative in which absolutely anything can happen, but nothing happens at all, which further enhances the overall frustration. ()

Galerie (6)