Monsieur Advertising - Marcel Bleustein-Blanchet

alle posters
? %
Documentaire
Frankrijk, 2009, 95 min

Regie:

Olivier Mille

Scenario:

Olivier Mille

Acteurs:

Antoine de Caunes (verteller)
(meer functies)

Samenvattingen(1)

Marcel Bleustein-Blanchet (1906-1996) was de Howard Hughes van Frankrijk: een self-made man, een homo universalis en een charmante playboy ineen. Tijdgenoot Hughes eindigde als een geesteszieke kluizenaar, letterlijk bezwijkend onder zijn genius. Rasoptimist en visionair Bleustein-Blanchet daarentegen was de tijdgeest altijd een comfortabele stap voor. Monsieur Advertising -- Marcel Bleustein-Blanchet laat geen gelegenheid onbenut om dat te benadrukken. De titel van de documentaire verwijst naar Bleustein-Blanchets rol als oprichter van onder meer Frankrijks gevierde reclamebureau Publicis. 'Du pain, du vin, du Boursin', is één van zijn beroemde vondsten. Aan de hand van de biografie van de man zelf schetst Monsieur Advertising de wording van de moderne consument en inherent daaraan de opkomst van de hedendaagse reclame en marketing. Dat begint eigenlijk al bij de geboorte van Bleustein-Blanchet. Zijn joodse ouders, immigranten uit de Oekraïne, noemden hem Moise. Maar zijn zussen, vertelt dochter Elisabeth, vonden dat te joods en uitheems en registreerden hun jongste broertje daarom bij de burgerlijke stand als Marcel. Monsieur Advertising, gelardeerd met archiefbeelden en privémateriaal, oogt als een vlotte reclamefilm. Passender kan niet voor een intrigerend portret van Bleustein-Blanchet als de belichaming van de geest van de vooruitgang. (International Documentary Film Festival Amsterdam)

(meer)