Samenvattingen(1)

In 2017 is het vijftig jaar geleden dat actrice en sekssymbool Jayne Mansfield stierf in een bizar auto-ongeluk – een uitstekende gelegenheid terug te blikken op haar kleurrijke leven. Als de documentaire Mansfield 66/67 iets duidelijk maakt, is dat de term ‘post-truth’ geen recent fenomeen is. De makers kiezen ervoor om expres allerlei conflicterende visies op de ‘blond bombshell’ over het voetlicht te brengen. Was Mansfield, die in de jaren vijftig met Marilyn Monroe moest wedijveren, een levende cartoon, een campfiguur, of was zij hoogbegaafd en begiftigd met andere talenten dan haar grote boezem waar filmtitels als Kiss Them for Me quasihumoristisch naar verwezen? En was haar dood het gevolg van een flirt met de Church of Satan of pure pech? Het exuberant vormgegeven Mansfield 66/67, even over the top als Jayne zelf, laat ook de botsing zien tussen de jaren vijftig en zestig, waarbij een nieuwe generatie politieke bewuste(re) actrices de drie M’s verving: Monroe, Mansfield en Mamie (Van Doren). (International Film Festival Rotterdam)

(meer)