Phayasohk phiyohkyam

  • Engels The Edge of Daybreak

Samenvattingen(1)

De geestestoestand van één familie weerspiegelt de getroebleerde geschiedenis van Thailand in dit onheilszwangere speelfilmdebuut van Taiki Sakpisit, die in 2019 met The Mental Traveller deel uitmaakte van IFFR’s Tiger Short Competition. Het neerslaan van de studentenopstanden in de jaren zeventig en de militaire coup van 2006 zijn de (impliciet gehouden) historische ankerpunten van een even vloeibare als beklemmende familiegeschiedenis, getekend door psychisch trauma, geweld en schuldcomplexen. Aan de vooravond van een politieke machtswissel wordt een vrouw naar een safehouse gebracht waar ze, voordat haar man de grens over wordt gebracht, een laatste maaltijd met hem deelt. Drie decennia eerder is deze Ploy een klein meisje dat in een coma verkeert nadat ze bijna verdronk. Haar vader, een militair, is al drie jaar spoorloos en haar moeder herstelt van een zenuwinzinking. Zij diept samen met haar minnaar, de jongere broer van haar man, de trauma’s uit hun jeugd op. Dreiging en repressie hangen in de lucht in monochrome opnamen van desolate, vervallen locaties, waar lantaarns een spookachtig lichtspel creëren. Een donkere soundtrack, een minimum aan filmische handeling en een loom tempo roepen een toestand van hypnose in gedachten. De personages lijken gevangen in een staat van emotionele verlamming, waar verleden en heden samensmelten tot één eindeloze nachtmerrie. Een schaduw trekt voor de zon; een duister voorteken of een gebeurtenis die de sluimer kan doorbreken? (International Film Festival Rotterdam)

(meer)