Samenvattingen(1)

Hedendaags Tokio wordt vanuit de uiteenlopende perspectieven van twee vrouwen belicht in deze verfijnde en gelaagde boekverfilming van de Japanse regisseur Sode Yukiko (Good Stripes, 2015). Hanako kon altijd leunen op haar geprivilegieerde achtergrond, maar staat er ineens alleen voor wanneer de relatie met haar verloofde eindigt. Onder druk van haar welvarende familie gaat ze op zoek naar een nieuwe huwelijkskandidaat. Op subtiele wijze wordt haar verhaal gezet tegenover dat van Miki, gespeeld door Kiko Mizuhara (Queer Eye: We're in Japan!Norwegian Wood). Zij is uit een armer gezin vanuit een kleinere stad naar Tokio gekomen om daar een eigen leven op te bouwen. Twee vrouwen, met twee totaal verschillende achtergronden die elkaar toevallig ontmoeten vanwege dezelfde man: de aristocratische jurist Koichiro. In uiterst nauwkeurig gecomponeerde shots weet Sode modern Tokio met al haar uiteenlopende sociale bubbels en bijhorende gedragsnormen haarscherp te ontleden. Bovendien deconstrueert ze op een mooie manier het typische vrouw-ontmoet-man-verhaal door de nadruk te leggen op identiteit, achtergrond en klasse. (International Film Festival Rotterdam)

(meer)