Wir waren Rebellen

  • Engels We were Rebels (festivaltitel)
Trailer
Documentaire / Historisch
Duitsland / Soedan, 2014, 93 min

Samenvattingen(1)

In november 1990 kreeg Agel als tienjarig jongetje voor het eerst een AK-47 in handen. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig werd hij opgeleid tot vechtmachine in de strijd voor een onafhankelijk Zuid-Soedan. Hij verloor talloze vrienden en familieleden. Na zijn tijd als kindsoldaat belandde Agel via Kenia in Australië, en nu is hij als vrij man weer terug in het sinds 2011 onafhankelijke Zuid-Soedan. Als aanvoerder van het nationale basketbalteam ziet hij hoe de broze democratie van het jongste land ter wereld wordt weerspiegeld in zijn team. Zo leidt tijdens de eerste wedstrijd tegen Oeganda de veelheid aan coaches langs de kant tot een komische maar veelzeggende verwarring over verantwoordelijkheden binnen het team. Filmmakers Katharina von Schroeder en Florian Schewe volgden Agel twee jaar: vanaf de onafhankelijkheid tot de manifestatie van nieuwe spanningen in het land. We zien Agel als basketballer en als oprichter van een ngo waarmee hij afgelegen gebieden van schoon drinkwater wil voorzien. Hij is voortdurend onderweg, rijdend door de modder in een land zonder infrastructuur. Ondertussen maakt hij de kijker deel van zijn duidelijke toekomstvisie voor het getraumatiseerde land. Maar de spanningen tussen verschillende etnische groepen bespoedigen het proces niet. Pakt Agel voor het eerst sinds zijn tijd als kindsoldaat de wapens weer op? (International Documentary Film Festival Amsterdam)

(meer)

Video's (1)

Trailer

Recensie (1)

Matty 

alle recensies van de gebruiker

Engels We Were Rebels is a time-lapse portrait of a former child soldier who returns to South Sudan to help put his country back in order. One man’s story is interspersed with a more general account of South Sudan’s problems, for which the informative intertitles serve particularly well. The socio-political storyline comes across as a mere supplement to the central narrative of returning to the homeland and the film certainly does not stand up as a treatise on the complicated situation in the young African country. Agel’s story would have sufficed for a stand-alone film without the forced overlap into general explanation. It is thus a pity that the director does not elaborate more on this particular theme – the life story of a man who had been trained to kill at a young age. ()

Galerie (14)