Samenvattingen(1)

Toen nazi-Duitsland de Benelux-landen binnenviel, stond Zwitserland voor de vraag: stel dat wij het volgende land zijn? Het antwoord is vernietigend. Franz Schnyder was een van de meest raadselachtige meesters van de Zwitserse cinema. Enerzijds was hij de belichaming van de conventionele kwaliteitscinema dankzij zijn bewerkingen van nationale literaire klassiekers – anderzijds beschouwden bepaalde hooggeplaatste figuren hem als een soort staatsvijand, deels doordat deze film Zwitserland toonde als een goedwillende, maar moreel zwakke natie, die niet in staat was een totalitaire dreiging te weerstaan. Hoewel Der 10. Mai naar het verleden kijkt, speelden er ook actuele zaken. De Hongaarse opstand van 1956 zette Schnyder aan het denken over zijn vaderland, waar het officiële anticommunisme te autoritair was geworden in de ogen van de progressieve bourgeoisie. Dit meesterwerk in de politieke cinema was lange tijd alleen beschikbaar in een herziene versie, maar is nu in zijn oorspronkelijke glorie gerestaureerd. (International Film Festival Rotterdam)

(meer)