Powódź

alle posters

Samenvattingen(1)

Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd de filmproduktie in Polen gedomineerd door filmjournaals. De documentaire ressorteerde dan ook onder de journaalsectie. Al kan dit als een bedenkelijke zaak worden beschouwd, het was een feit dat de Poolse documentaires ondanks en soms zelfs dankzij het journaalmateriaal van hoge kwaliteit waren. Klezka powodzi is een bewijs hiervan. Deze documentaire verscheen als een bijzondere aflevering van het weekjournaal, dat er onmiddellijk aan voorafging. Beide films deden verslag van een grote overstroming in Polen. Klezka powodzi was uit dezelfde opnamen samengesteld, maar onderscheidde zich van het weekjournaal door uitgekiende perspectieven en een artistieke vorm. Jerzy Bossak's montage leidde tot een impressionistische documentaire, die zonder stilering het getoonde een indrukwekkende plasticiteit verschafte. Klezka powodzi was, na Suita Warszawska, de tweede Poolse documentaire die internationaal succes oogstte. De film kreeg een uitgebreide buitenlandse distributie en werd op het Festival van Cannes in 1947 als beste documentaire bekroond. (International Documentary Film Festival Amsterdam)

(meer)