Samenvattingen(1)

In de winter van 1972 ontmoet acteur en filmmaker Massimo Sarchielli de dakloze Anna (16). Ze hangt rond tussen de hippies op Piazza Navona in Rome en is hoogzwanger. Hij neemt haar in huis − deels uit medelijden, deels met een doel: hij vraagt zijn vriend Alberto Grifi erbij om samen Anna’s verhaal te documenteren. Grifi en Sarchielli filmden in cinéma verité-stijl, met enkele nagespeelde scènes. Ze gebruikten daarbij een van de eerste open reel-videocamera’s in Italië. Dat gaf de makers de vrijheid om lange, uitgesponnen discussies en taferelen te op te nemen. Die discussies, over onder andere het marxisme, kolonialisme en anarchisme, geven een treffend tijdsbeeld van een diep verdeeld land. De beelden van Anna (die nooit een achternaam krijgt) werpen ook vragen op over de betrokkenheid van de makers bij hun kwetsbare hoofdpersoon. Vooral de douchescène waarin Sarchielli haar helpt van haar luizen af te komen, is op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk. (International Documentary Film Festival Amsterdam)

(meer)

Recensie (1)

Dionysos 

alle recensies van de gebruiker

Engels Directors Alberto Grifi and Massimo Sarchielli made a film set in the Roman counterculture of the 1970s (so it is not about the everyday life of the middle class). The underground content - discussions with friends about politics, open sexual relationships, clashes with the police, demonstrations, and life in a semi-legal state, on the streets - intertwines with an equally independent underground form that blurs the line between fiction and reality. The central plot, revolving around a segment of the life of a sixteen-year-old (approximately) prostitute picked up from the street by an altruistic forty-year-old, is set within an overall framework that at times resembles not only Cinema vérité, but also the "revolutionary" European cinema à la the Dziga Vertov group, meaning the breaking down of the wall between the actor and the character, the film crew and the world being filmed, the application of collective decision-making, etc. The viewer, in fact, almost never knows whether they are watching a staged, improvised, spontaneous/"documentary" scene, whether they are following the character or the actor who is already "playing" themselves and dealing with their own personal matters with another "character." In this aspect, as well as in its focus on the character of the modern young woman, the film resembles (a much more independent hippie) a version of I Am Curious (Yellow), and I Am Curious (Blue) by Vilgot Sjöman. ()

Galerie (21)