Cirkus Columbia

  • Bosnië-Herzegovina Cirkus Columbia (meer)
Trailer

Samenvattingen(1)

Na de val van het communisme keert Divko Buntic (Predrag 'Miki' Manojlovic) terug naar zijn geboortedorp dat hij twintig jaar eerder gedwongen moest verlaten. In Bosnië-Herzegovina is een nieuwe democratische regering gekozen en aan alle sympathisanten van het oude regime wordt vergiffenis geschonken. Divko arriveert triomfantelijk in een nieuwe Mercedes, met zijn jonge vriendin Azra (Jelena Stupljanin), zijn zwarte kat Bonny en veel geld. Hij eist zijn oude huis op en zet zijn ex-vrouw Lucija (Mira Furlan) en hun zoon Martin (Boris Ler) op straat. Hij heeft de indruk dat hij alles kan maken en dat geld gelukkig maakt. Echter keert het lot zich tegen hem. Op een nacht verdwijnt zijn kat, worden zijn zoon en zijn jonge vriendin verliefd op elkaar en lopen de spanningen op in het land. (Cinéart Nederland)

(meer)

Recensie (1)

gudaulin 

alle recensies van de gebruiker

Engels Danis Tanović planted his debut No Man's Land in the period of the escalating civil war, exposing his protagonists to a hopeless situation and cruel decision-making between miserable alternatives. Even back then, he managed to lighten the largely depressing subject with a sense of cynical irony and (very dark) humor. In Cirkus Columbia, he returns to the beginning of the Balkan conflict and presents the viewers with the causes of the breakdown of Yugoslav society through several personal dramas. He applied greater detachment here and brought the film closer to comedy in terms of genre. The core of Tanovic's success is a quality screenplay that leads the film's characters on unexpected paths without resorting to logical shortcuts and convolutions. It tells a deeply human story of people divided by a sense of injustice and belonging to a different "tribe," whose future depends on their ability to let go of wounded vanity and extend a helping hand. The return of emigrant Divko was supposed to be a justified triumph after two decades of fleeing his homeland, to present him as a successful man and humiliate those with whom he has unfinished business. However, once again, grand history managed to make life hard for Divko and mock his efforts. In a country where rules, institutions, and interpersonal relationships collapse, it is difficult to survive, let alone build a foundation and lead a contented life. I don't like it when the director tries to emotionally manipulate me, but what Divko found at the end of his journey is worth five stars. Overall impression: 90%. ()